Ο ΛΩΤΟΣ ΓΙΑ ΑΡΧΑΡΙΟΥΣ / PERSIMMON FOR BEGINNERS

Στην ελληνική μυθολογία ο λωτός αποτέλεσε ένα καταραμένο για τον Οδυσσέα και τους συντρόφους του φρούτο. Στη σύγχρονη διατροφή αποτελεί ένα απαραίτητο και νόστιμο σύμμαχο της υγείας μας.

IMG_3392

Στην ελληνική  μυθολογία, ο λωτός αποτέλεσε ένα φρούτο το οποίο προκάλεσε δεινά στον Οδυσσέα και στην ομάδα του, αφού όταν οι σύντροφοι του δοκίμασαν το συγκεκριμένο φρούτο στο νησί των λωτοφάγων (το οποίο με βάση τον Ηρόδοτο τοποθετείται στις ακτές της Λιβύης), έγιναν και αυτοί απαθείς όπως και οι κάτοικοι του νησιού. Έτσι, δεν είχαν καμιά διάθεση να επιστρέψουν στην Ιθάκη αφού ήδη την είχαν ξεχάσει. Αν και πολλές φορές στη μυθολογία και στη θρησκεία, τα φρούτα έχουν συμβολίσει κάποιο κακό, η αλήθεια είναι ότι η συμμετοχή τους στην καθημερινή διατροφή μας είναι απαραίτητη και μόνο καλό μπορούν να προσφέρουν. Ας ξεχάσουμε λοιπόν, τους λωτοφάγους, και ας θυμηθούμε τα οφέλη που ο λωτός μπορεί να μας προσφέρει. Ίσως έτσι αποκτήσει τελικά την αξία που του αναλογεί στο τραπέζι μας.

“Κι οι Λωτοφάγοι δε μελέτησαν κακό στους συντρόφους μας κανένα, μοναχά τους έδιναν λωτό ν΄ απογευτούνε. Μα αν του λωτού το μελοστάλαχτο καρπό κανείς γευόταν, πια δε γνοιαζόταν για μηνύματα κι ουδ᾿ έλεε να διαγείρει· το ΄χε να μείνει εκεί καλύτερο και με τους Λωτοφάγους λωτό να γεύεται, κι ολότελα το γυρισμό ξεχνούσε. Μα τους δικούς μου εγώ τραβώντας τους στα βαθουλά καράβια μεβιάς τους έδεσα θρηνάμενους στους πάγκους από κάτω. Τους άλλους πάλι μπιστεμένους μου συντρόφους να βιαστούνε και ν΄ ανεβούν στα γοργοτάξιδα πλεούμενα προστάζω, κανείς μη φάει λωτό κι ολότελα το γυρισμό ξεχάσει. Κι ως ανέβηκαν δίχως άργητα και στα ζυγά κάθισαν
γραμμή, την αφρισμένη θάλασσα με τα κουπιά χτυπούσαν”.

Οδύσσεια – Μετάφραση Καζαντζάκη – Κακριδή

IMG_3396

Κατανάλωση

Ο λωτός, μετά τη συγκομιδή του είναι ακόμα άγουρος, έχει υψηλή συγκέντρωση σε τανίνες και εξαιτίας αυτού έχει έντονα στυπτική γεύση. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητη και η ωρίμανση του πριν την κατανάλωση του. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της ωρίμανσης, παρατηρείται σταδιακή μείωση της συγκέντρωσης των τανινών και αύξηση της συγκέντρωσης των σακχάρων, γεγονός που επιφέρει στο φρούτο τη χαρακτηριστική γλυκιά του γεύση.

Από κάποιους προτείνεται για επίσπευση της ωρίμανσης, η τοποθέτηση των λωτών σε μια σακούλα μαζί με λίγα μήλα, ή η τοποθέτηση τους στην κατάψυξη.

 Επιδράσεις στην υγεία

Ο λωτός, όπως και όλα τα φρούτα είναι πλούσιος σε υδατάνθρακες και περιέχει μικρή ποσότητα πρωτεΐνης και αμελητέα ποσότητα λίπους. Σε μια τυπική λοιπόν μερίδα των 100 γρ. ο λωτός αποδίδει περίπου 70 kcal και περιέχει περίπου 19 γρ. υδατανθράκων και 0,6 γρ. πρωτεΐνης. Αν και αποτελεί μια πολύ καλή και υγιεινή πηγή ενέργειας, ο γλυκαιμικός του δείκτης είναι μέτριος (50) γεγονός που δεν τον κάνει ιδεατή τροφή για τους διαβητικούς ασθενείς. Παρόλα αυτά, όπως όλα τα φρούτα και τα λαχανικά, ο λωτός είναι μια πολύ καλή πηγή φυτικών ινών, οι οποίες είναι απαραίτητες για τη σωστή λειτουργία του πεπτικού συστήματος, ενώ επιπλέον έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνουν το λιπιδαιμικό προφίλ και προστατεύουν από διάφορες μορφές καρκίνου.

Ο λωτός είναι μια πλούσια πηγή βιταμινών και ιχνοστοιχείων. Συγκεκριμένα, είναι πλούσιος στις βιταμίνες C και Α, οι οποίες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ανοσοποιητική άμυνα του οργανισμού και τη σύνθεση του κολλαγόνου, και στην καλή υγεία των ματιών αντίστοιχα. Επιπλέον, είναι μια μέτρια πηγή των βιταμινών του συμπλέγματος Β οι οποίες είναι απαραίτητες για έναν υγιή μεταβολισμό. Παρέχει επίσης ικανοποιητικά ποσά ιχνοστοιχείων όπως είναι το κάλιο, το μαγνήσιο και ο χαλκός, όλα απαραίτητα για την υδατική ισορροπία του οργανισμού και τη σωστή λειτουργία των μεταβολικών ενζύμων.

Το χαρακτηριστικό πορτοκαλί χρώμα του λωτού είναι αποτέλεσμα της ύπαρξης χρωστικών όπως είναι τα φλαβονοειδή, το β καροτένιο, το λυκοπένιο και η ζεαξανθίνη. Οι συγκεκριμένες ουσίες είναι γνωστές για τον αντιοξειδωτικό και αντιφλεγμονώδη τους ρόλο.

IMG_3393

In Greek mythology persimmon was a cursed fruit for Odysseus and his companions.  However, in modern times it is a necessary and delicious ally of our health.

In Greek mythology, the persimmon was a fruit that caused Odysseus and his team to suffer, since when his companions tasted this fruit on the island of the lotus (persimmon) eaters (which according to Herodotus is based on the Libyan coast), they became apathetic like the inhabitants of the island. So, they were in no mood to return to Ithaca because they had already forgotten it. Although, several times in mythology and religion, fruit have symbolized evil, the truth is that their participation in our daily diet is of great necessity. So let’s forget about the lotus eaters, and let us remember the benefits the persimmon can offer us.

“They started at once, and went about among the Lotus-eaters, who did them no hurt, but gave them to eat of the lotus, which was so delicious that those who ate of it left off caring about home, and did not even want to go back and say what had happened to them, but were for staying and munching lotus with the Lotus-eaters without thinking further of their return; nevertheless, though they wept bitterly I forced them back to the ships and made them fast under the benches. Then I told the rest to go on board at once, lest any of them should taste of the lotus and leave off wanting to get home, so they took their places and smote the grey sea with their oars.”

Odyssey – Translation by Samuel Butler

IMG_3391

Consumption

Persimmon, after harvesting, is still unripe, has a high concentration of tannins and thus a strong astringent taste. It is therefore necessary to ripen before consumption. During the ripening process there is a gradual decrease in the concentration of tannins and an increase in the concentration of sugars, which gives the fruit its characteristic sweet taste.

For a quicker ripening, some suggest the placement of persimmon fruits in a bag with some apples, or freezing them.

Health effects

Persimmon, like all fruits, is rich in carbohydrates and contains a small amount of protein and a negligible amount of fat. In a typical portion of 100 g. persimmon provides about 70 kcal and contains about 19 g. of carbohydrates and 0.6 g. of protein. Although it is a very good and healthy source of energy, its glycemic index is moderate (50) which does not make it an ideal food for diabetic patients. However, like all fruits and vegetables, persimmon is a very good source of dietary fiber, which is essential for the proper functioning of the digestive system, and has been shown to improve the blood lipid profile and protect against various forms of cancer.

Persimmon is a rich source of vitamins and trace elements. In particular, it is rich in vitamins C and A, which play an important role in the immune defense of the body and collagen synthesis, and for a healthy vision, respectively. In addition, it is a moderate source of B vitamins that are essential for a healthy metabolism. It also provides sufficient amounts of trace elements such as potassium, magnesium and copper, all essential for the body’s aqueous balance and proper metabolic enzyme function.

The characteristic orange color of persimmon is the result of the presence of pigments such as flavonoids, β carotene, lycopene and zeaxanthin. These substances are widely known for their antioxidant and anti-inflammatory role.

IMG_3395

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s