ΤΕΛΙΚΑ, ΠΗΡΕΣ ΑΡΚΕΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΣΟΥ; / SO, HAVE YOU HAD ENOUGH OF THOSE SUPPLEMENTS?

Τα διαφορετικά είδη συμπληρωμάτων διατροφής αποτελούν μια πραγματικότητα για τη σύγχρονη διατροφή. Μήπως κάποιοι από εμάς υπερβάλλουν και αντικαθιστούν ακόμα και κάποια γεύματα με αυτά;

IMG_4406

Παρότι η υγιεινή και η ισορροπημένη διατροφή είναι ο θεμέλιος λίθος για τη διασφάλιση της καλής υγείας, πολυάριθμα συμπληρώματα διατροφής διακινούνται στην αγορά στοχεύοντας τη βελτίωση της υγείας και στην ενίσχυση της αθλητικής απόδοσης. Συγκεκριμένα, σκοπός του συμπληρώματος είναι να επηρεάσει τη δομή του σώματος, τη λειτουργία του ή τη διατροφική κατάσταση, κατά τέτοιο τρόπο ούτως ώστε να έχει αξία για τους σωματικά δραστήριους ανθρώπους. Το συμπλήρωμα διατροφής, λοιπόν, ορίζεται ως προϊόν τροφής, προστιθέμενο στη συνολική διατροφή, το οποίο περιέχει τουλάχιστον ένα από τα εξής συστατικά: βιταμίνες, ανόργανα συστατικά, βότανα, αμινοξέα, μεταβολίτες, αποστάγματα ή συνδυασμό οποιωνδήποτε από τα παραπάνω συστατικά. Πρέπει να τονισθεί εδώ ότι ένα συμπλήρωμα δεν μπορεί να παρουσιάζεται ως συμβατική τροφή που μπορεί να αντικαταστήσει ένα φυσιολογικό γεύμα.

Ιατρική χρήση

Η σκοπούμενη χρήση των συμπληρωμάτων διατροφής είναι να εξασφαλιστεί ότι ένα άτομο παίρνει αρκετά απαραίτητα θρεπτικά συστατικά αν και είναι περιττά σε μια ισορροπημένη διατροφή. Διαιτητικά συμπληρώματα διατροφής δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία οποιασδήποτε ασθένειας ή ως προληπτική υγειονομική περίθαλψη. Μια εξαίρεση στο συγκεκριμένο κανόνα είναι η κατάλληλη χρήση των βιταμινών (η υπερκατανάλωση λιποδιαλυτών βιταμινών μπορεί να οδηγήσει σε ηπατοτοξικότητα).

Τύποι συμπληρωμάτων

Τα συμπληρώματα διατροφής ταξινομούνται στις εξής κατηγορίες, ανάλογα µε τη σύσταση ή τη µορφή στην οποία διατίθενται και απευθύνονται στο γενικό πληθυσμό (συμπεριλαμβανομένων και των αθλούμενων) ή µόνο σε αθλητές:

  1. Συµπληρώµατα βιταµινών και µετάλλων
  2. Συμπληρώματα πρωτεϊνών µε τη µορφή πρωτεϊνούχων σκονών ή υγρών ή δισκίων
  3. Αµινοξέα οποιασδήποτε µορφής και σύνθεσης.
  4. Συμπληρώματα αύξησης βάρους.
  5. Υποκατάστατα γευµάτων σε σκόνη, γκοφρέτες ή µπισκότα.
  6. Συμπληρώματα υδατανθράκων µε ή χωρίς ηλεκτρολύτες και βιταµίνες (τα καλούµενα και ως “sports drinks”).
  7. Συμπληρώματα που έχουν ή υποτίθεται ότι έχουν φυσική αναβολική δράση, και τα οποία δεν συγκαταλέγονται στις «απαγορευμένες ουσίες».
  8. Συμπληρώματα «ενεργοποιητές» της αυξητικής ή και άλλων ορµονών, όπως οι ουσίες Γ-ορυζανόλη και το φερουλικό οξύ.
  9. Συμπληρώματα βασικών λιπαρών οξέων όπως το γλουταμινικό οξύ.
  10. «Τροφές» ή συσκευασμένα συστατικά τροφών, όπως η µαγιά µπύρας, το σκόρδο, τα φύκια, το κεχρί, ο βασιλικός πολτός κλπ.
  11. «Βότανα».
  12. Διάφορα που συνήθως φέρονται ότι περιέχουν:
    • Εξουδετεροποιητές γαλακτικού οξέως
    • Συμπληρώματα άπεπτων ινών
    • Λιποτροπικά – Λιποδιασπαστικά συµπληρώµατα
    • ∆ιάφορα οµοιοπαθητικά σκευάσµατα
    • Επιτρεπόμενες φαρμακευτικές ουσίες

IMG_4402

Βιταμίνες

Η βιταμίνη είναι μια οργανική ένωση και μια ζωτικής σημασίας θρεπτικό συστατικό που ένας οργανισμός απαιτεί σε περιορισμένες ποσότητες. Μια οργανική χημική ένωση (ή το σχετικό σύνολο ενώσεων) ονομάζεται βιταμίνη όταν ο οργανισμός δεν μπορεί να συνθέσει την ένωση σε επαρκείς ποσότητες, και θα πρέπει να λαμβάνονται μέσω της διατροφής. Έτσι, ο όρος «βιταμίνη» εξαρτάται από τις περιστάσεις και το συγκεκριμένο οργανισμό. Για παράδειγμα, το ασκορβικό οξύ (βιταμίνη C) είναι μια βιταμίνη για τον άνθρωπο, αλλά όχι για τα περισσότερα άλλα ζώα.

Στην αγορά κυκλοφορούν 2 είδη βιταμινών. Αυτές που προέρχονται από τεχνητές πηγές και αυτές που προέρχονται από φυσικές πηγές. Ο όρος τεχνητές πηγές συνήθως αναφέρεται στο φαρμακευτικό τρόπο παρασκευής τους. Ο όρος φυσικές πηγές αναφέρεται σε βιταμίνες, οι οποίες προέρχονται από τροφές. Γενικά φαίνεται ότι τα συμπληρώματα από φυσικές πηγές θεωρούνται περισσότερο αξιοποιήσιµα και πιο αποτελεσματικά.

Διαιτητικά στοιχεία

Διαιτητικά στοιχεία, τα οποία κοινώς ονομάζονται «διαιτητικά μεταλλικά στοιχεία» ή «μεταλλικά στοιχεία», είναι τα χημικά στοιχεία που απαιτούνται από τους ζωντανούς οργανισμούς, εκτός από τα τέσσερα βασικά χημικά στοιχεία (άνθρακα, υδρογόνο, άζωτο, οξυγόνο) τα οποία βρίσκονται σε κοινά οργανικά μόρια.

Βότανα

Τους τελευταίους αιώνες η έννοια «βότανο» περιορίστηκε στενά σε κάποια συγκεκριμένα φυτά τα οποία χρησιμοποιήθηκαν είτε ως θεραπευτικά ροφήματα, είτε ως καταπλάσματα, είτε ως πρώτη ύλη για την δημώδη ιατρική και την σύγχρονη φαρμακολογία.

Αμινοξέα και πρωτεΐνες

Τα αμινοξέα εμπεριέχονται σε πολλές τροφές, για αυτό και δεν απαγορεύονται. Δεν υπάρχει επιστημονική απόδειξη ότι η πρόσληψη συμπληρωμάτων αμινοξέων συντελεί στην αύξηση της αθλητικής επίδοσης. Πολλοί αθλητές καταναλώνουν διάφορα αμινοξέα στην προσπάθειά τους να ενεργοποιήσουν την απελευθέρωση της αυξητικής ορμόνης (GH) από την υπόφυση και της ινσουλίνης από το πάγκρεας για την πρόσληψη των αμινοξέων από τα μυϊκά κύτταρα και κατά συνέπεια την αύξηση της μυϊκής μάζας.

Βασικά λιπαρά οξέα

Τα απαραίτητα λιπαρά οξέα είναι λιπαρά οξέα που οι άνθρωποι και άλλα ζώα πρέπει να καταναλώνουν, γιατί δεν μπορεί να τα συνθέσει ο ίδιος ο οργανισμός τους. Ο όρος «ουσιαστικό λιπαρό οξύ» αναφέρεται σε λιπαρά οξέα που απαιτούνται για βιολογικές διαδικασίες, αλλά δεν περιλαμβάνει τα λίπη που ενεργούν αποκλειστικά ως καύσιμο.

Χρήση ως υποκατάστατα τροφής

Στις αρχές του 20ου αιώνα υπήρχαν μεγάλες προσδοκίες για τα συμπληρώματα, αλλά αργότερα η έρευνα έδειξε ότι αυτές οι ελπίδες ήταν αβάσιμες:

Το «αντιοξειδωτικό παράδοξο» αναφέρεται στο γεγονός ότι ακόμα και αν διάφορα φρούτα και λαχανικά σχετίζονται με την μείωση της θνησιμότητας εξαιτίας των καρδιαγγειακών νοσημάτων και διάφορων ειδών καρκίνου, τελικά τα αντιοξειδωτικά θρεπτικά συστατικά δεν φαίνεται πραγματικά να βοηθούν. Σύμφωνα με μια θεωρία, αυτό συμβαίνει επειδή κάποια άλλα θρεπτικά συστατικά είναι πιο σημαντικά. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και τα ιχθυέλαια από τα τρόφιμα είναι πολύ υγιεινά, αλλά τα συμπληρώματα ιχθυελαίου συνιστώνται μόνο για εκείνους που υποφέρουν από ασθένειες των στεφανιαίων αγγείων και δεν τρώνε ψάρια. Αντίθετα με τους ισχυρισμούς, τα ιχθυέλαια δεν μειώνουν τη χοληστερόλη, αλλά μπορεί να αυξήσουν ακόμη και τη «κακή» χοληστερόλη LDL και να προκαλέσουν άλλες βλάβες. Τα τελευταία χρόνια έχει αποδειχθεί ότι τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, επιδεικνύουν την θετική τους επίδραση, μόνο όταν καταναλώνονται στη φυσική τους μορφή που δεν είναι άλλη από τα ψάρια.

Αντενδείξεις – Παρενέργειες

Ο αριθμός των περιστατικών ηπατικής βλάβης (με τις αντίστοιχες συνέπειες για τον οργανισμό) από συμπληρώματα διατροφής έχει τριπλασιαστεί μέσα σε μια δεκαετία. Τα περισσότερα από τα συμπληρώματα αυτά αναφέρονται σε αθλητές bodybuilding. Σε πολλά από αυτά τα συμπληρώματα περιέχονται στεροειδή. Η τοξικότητα των συμπληρωμάτων εξαρτάται από τους εξής παράγοντες:

  1. Τη δοσολογία.
  2. Τη χρονική διάρκεια πρόσληψης της αυξημένης ποσότητας. Η κυκλική συχνότητα κατανάλωσης μειώνει την επιβάρυνση του οργανισμού από συγκεκριμένες ουσίες.
  3. Τις ιδιαίτερες χηµικές ιδιότητες των συµπληρωµατικών ουσιών. Αρκετά συµπληρώµατα περιέχουν ουσίες η προέλευση των οποίων είναι καθαρά χηµική και δεν απαντώνται στη φύση.
  4. Το σωµατικό βάρος του ατόµου που τα χρησιμοποιεί. Ορισμένα συμπληρώματα προϋποθέτουν την ύπαρξη συγκεκριμένου σωµατότυπου.
  5. Την ηλικία. Πολλά συμπληρώματα δε συστήνονται σε άτοµα ανήλικα ή άτοµα µεγάλης ηλικίας π.χ. τα άτοµα µεγάλης ηλικίας ίσως να αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβληµα υγείας, το οποίο η χρήση συµπληρωµάτων µπορεί να επιδεινώσει.
  6. Τα περισσότερα λιποδιαλυτικά µπορούν να προκαλέσουν αύξηση του καρδιακού ρυθµού και της θερμοκρασίας του σώµατος.
  7. Την ατοµικότητα. Κάθε άτοµο αντιδρά µε διαφορετικό τρόπο απέναντι στις διάφορες ουσίες.
  8. Τη λειτουργική κατάσταση του οργανισμού. Ένα συμπλήρωμα μπορεί να επηρεάζει διαφορετικά διαφορετικούς οργανισμούς.
  9. Την ποσότητα λήψης σε σχέση µε το σωµατικό βάρος. Κάθε συμπλήρωμα περιέχει δοσολογίες οι οποίες απευθύνονται σε ένα άτοµο µε µέσο σωµατότυπο.

IMG_4405

Different types of nutritional supplements are a reality for modern nutrition. Are some of us exaggerating and even replacing some meals with them?

Although healthy and balanced nutrition is the foundation stone for ensuring good health, many nutritional supplements are marketed to improve health and enhance athletic performance. In particular, the purpose of the supplement is to influence the body’s structure, function or nutritional status in such a way that it is of value to physically active people. The food supplement is therefore defined as a food product added to the total diet, which contains at least one of the following ingredients: vitamins, minerals, herbs, amino acids, metabolites, distillates or a combination of any of the above ingredients. It should be stressed here that a supplement cannot be presented as conventional food that can replace a normal meal.

Medical use

The intended use of dietary supplements is to ensure that a person gets enough essential nutrients although it is unnecessary in a balanced diet. Dietary supplements should not be used to treat any illness or preventive healthcare. An exception to this rule is the proper use of vitamins (however, over-consumption of e.g. fat-soluble vitamins can lead to hepatotoxicity).

Supplement types

Dietary supplements are classified into the following categories, depending on the composition or form in which they are available to the general population (including sportsmen) or only athletes:

  1. Supplements of vitamins and minerals
  2. Protein supplements in the form of protein powders or liquids or tablets
  3. Amino acids of any form and composition.
  4. Weight gain supplements.
  5. Powdered meal substitutes, wafers or biscuits.
  6. Carbohydrate supplements with or without electrolytes and vitamins (also called “sports drinks”).
  7. Supplements that are or are supposed to have a natural anabolic effect and which are not included in the “Prohibited Substances”.
  8. Supplements of “activators” of growth hormones and other hormones, such as C-butanolate and ferulic acid.
  9. Supplements of essential fatty acids such as glutamic acid.
  10. “Food” or packaged food ingredients, such as beer yeast, garlic, algae, millet, royal jelly.
  11. “Herbs”.
  12. Miscellaneous that are usually said to contain:
    • Lactic acid neutralizers
    • Dietary fiber supplements
    • Lipotropic – lipodispersible supplements
    • Various homeopathic remedies
    • Authorized pharmaceuticals

IMG_4395

Vitamins

Vitamin is an organic compound and a vital nutrient that an organism requires in limited quantities. An organic compound (or the related set of compounds) is called vitamin when the body can not synthesize the compound in sufficient quantities, and should be taken through nutrition. Thus, the term “vitamin” depends on the circumstances and the particular organism. For example, ascorbic acid (vitamin C) is a human vitamin, but not for most other animals.

Two kinds of vitamins are available in the market. Those that come from artificial sources and those from natural sources. The term artificial sources usually refers to their pharmaceutical mode of manufacture. The term natural sources refers to vitamins derived from foods. In general, it seems that supplements from natural sources are considered more usable and more effective.

Dietary items

Dietary elements, commonly called “dietary minerals” or “minerals”, are the chemical elements required by living organisms, except for the four basic chemical elements (carbon, hydrogen, nitrogen, oxygen) found in organic molecules.

Herbs

In the last centuries, the term “herb” has been narrowly confined to certain plants that have been used either as therapeutic beverages or as wound treatment, or as a raw material for public medicine and modern pharmacology.

Amino acids and proteins

Amino acids are contained in many foods, so they are not forbidden. There is no scientific evidence that the intake of amino acid supplements contributes to an increase in athletic performance. Many athletes consume several amino acids in their effort to activate the release of growth hormone (GH) from the pituitary gland and insulin from the pancreas for the intake of amino acids from the muscle cells and consequently the increase of muscle mass.

Essential fatty acids

Essential fatty acids are fatty acids that people and other animals need to consume because they can not make up their own body. The term “essential fatty acid” refers to fatty acids required for biological processes, but does not include fats acting exclusively as fuel.

Use as food substitutes

At the beginning of the 20th century there were great expectations for supplements, but later the research showed that these hopes were unfounded:

The “antioxidant paradox” refers to the fact that even if fruits and vegetables are associated with reducing mortality, cardiovascular disease and various types of cancer, ultimately antioxidant nutrients do not really seem to help. According to a theory, this is because some other nutrients are more important. Omega-3 fatty acids and fish oils from food are very healthy, but fish oil supplements are recommended only for those who suffer from coronary artery disease and do not eat fish. Contrary to the claims, fish oils do not lower cholesterol, but can even increase bad LDL cholesterol and cause other lesions. In recent years, it has been shown that omega-3 fatty acids show their positive effect only when consumed in their natural form which is no other than fish.

Side Effects

The number of cases of liver damage (with the respective consequences to the human organism) from dietary supplements has tripled over a decade. Most of the supplements were bodybuilding supplements. Many of these supplements contain steroids. The toxicity of supplements depends on the following factors:

  1. Dosage
  2. The length of time for the increased quantity. Circular consumption frequency reduces the body’s load of certain substances.
  3. The particular chemical properties of the supplementary substances. Several supplements contain substances whose origin is purely chemical and are not found in nature.
  4. The body weight of the person using them. Some supplements require a specific body type.
  5. Many supplements are not recommended for minors or the elderly e.g. older people may be experiencing a health problem that the use of supplements may aggravate.
  6. Most liposolubles can cause an increase in heart rate and body temperature.
  7. Each person reacts differently to different substances.
  8. The operational status of the organization. A supplement can affect organisms differentially.
  9. The amount of take-up in relation to body weight. Each supplement contains dosages that target a person with an average body type.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s