ΤΟ ΣΠΑΝΑΚΙ ΓΙΑ ΑΡΧΑΡΙΟΥΣ / SPINACH FOR BEGINNERS

Από την απεριόριστη δύναμη που παρείχε το σπανάκι στον Ποπάυ, στη χρήση του ως συστατικό σε πιάτα από όλο τον κόσμο, το σπανάκι δεν είναι μόνο το σύμβολο της δύναμης για τη διατροφή του ανθρώπου, αλλά και ένα συστατικό έμπνευσης για την καθημερινή μαγειρική.

IMG_4161

Γενικά

Το σπανάκι είναι ένα βρώσιμο φυτό το οποίο ανήκει στην οικογένεια Amaranthaceae, και στο είδος Spinacia oleracea. Το σπανάκι προέρχεται από την κεντρική και τη δυτική Ασία και είναι ένα παγκοσμίως αγαπημένο λαχανικό καθώς τα φύλλα του τρώγονται με διάφορους τρόπους, ωμά ή μαγειρεμένα.

Ιστορία

Το σπανάκι πιστεύεται ότι προέρχεται από την αρχαία Περσία. Από εκεί εισήχθη στην Ινδία και στη συνέχεια στην αρχαία Κίνα μέσω του Νεπάλ, όπου ήταν γνωστό ως «περσικό λαχανικό». Κατά τον 9ο αιώνα, οι Σαρακηνοί εισήγαγαν το σπανάκι στη Σικελία. Το σπανάκι έγινε ένα δημοφιλές λαχανικό στην Αραβική Μεσόγειο και ως εκ τούτου έφθασε στην Ισπανία τον 12ο αιώνα, όπου ονομάστηκε «ο αρχηγός των φυλλωδών πράσινων λαχανικών». Τον 13ο και 14ο αιώνα, το σπανάκι εισήχθη στη Γερμανία, την Αγγλία και τη Γαλλία, πιθανώς μέσω της Ισπανίας. Στις χώρες αυτές, το σπανάκι έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές, καθώς φύτρωνε στις αρχές της άνοιξης, όταν τα άλλα λαχανικά ήταν σπάνια και όταν οι διατροφικοί περιορισμοί της Σαρακοστής απέτρεπαν την κατανάλωση άλλων τροφίμων. Το σπανάκι ήταν το αγαπημένο λαχανικό της Αικατερίνης των Μεδίκων. Ως εκ τούτου, τα πιάτα που σερβίρονται επάνω σε φύλλα σπανακιού είναι γνωστά ως “Florentine”, γεγονός που αντικατοπτρίζει τη γέννηση της Αικατερίνης στη Φλωρεντία. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, κρασί ενισχυμένο με χυμό σπανακιού δινόταν στους Γάλλους στρατιώτες που ήταν εξασθενημένοι από αιμορραγικά επεισόδια.

IMG_4176

Επιδράσεις στην υγεία

Σε μια τυπική μερίδα 100 γρ. το ακατέργαστο και ωμό σπανάκι παρέχει μόνο 23 kcal, 3,6 γρ. υδατανθράκων, 2,9 γρ. πρωτεΐνης και 2,2 γρ. φυτικής ίνας. Η περιεκτικότητά του σε λίπος είναι αμελητέα. Η θρεπτική αξία του είναι ιδιαίτερα υψηλή, ειδικά όταν είναι φρέσκο, κατεψυγμένο, μαγειρεμένο στον ατμό ή γρήγορα βρασμένο. Το σπανάκι είναι μια πλούσια πηγή αρκετών βιταμινών, όπως η βιταμίνη Α, η βιταμίνη C και η βιταμίνη Κ, και μια καλή πηγή βιταμινών του συμπλέγματος Β όπως η ριβοφλαβίνη (B2), η πυριδοξίνη (B6) και το φυλλικό οξύ (B9). Όσον αφορά τα ιχνοστοιχεία, το σπανάκι είναι πλούσιο σε μαγνήσιο, μαγγάνιο, σίδηρο, ασβέστιο και κάλιο.

Το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA) δηλώνει ότι μια μερίδα 100 γρ. μαγειρεμένου σπανακιού περιέχει 3,57 mg σιδήρου, ταξινομώντας το μεταξύ άλλων πράσινων, φυλλωδών λαχανικών που περιέχουν σημαντική ποσότητα σιδήρου (μη αιμικός σιδήρος). Αν και η περιεκτικότητά του σε σίδηρο είναι υψηλότερη σε σύγκριση με πολλές ζωικές πηγές, όπως το κρέας (αιμικός σίδηρος), η υψηλή περιεκτικότητά του σε οξαλικό, που μπορεί να δεσμευθεί στο σίδηρο και να σχηματίσει οξαλικό σίδηρο, καθιστά μεγάλο μέρος του σιδήρου που βρίσκεται στο σπανάκι μη απορροφήσιμο από τον ανθρώπινο οργανισμό. Αυτή η υψηλή περιεκτικότητα σε οξαλικό, μειώνει επίσης την απορρόφηση του ασβεστίου που βρίσκεται στο σπανάκι, κατατάσσοντας το ασβέστιο στο σπανάκι μεταξύ των λιγότερο βιοδιαθέσιμων πηγών ασβεστίου στα τρόφιμα. Συγκριτικά, το ανθρώπινο σώμα μπορεί να απορροφήσει περίπου το ήμισυ του ασβεστίου που υπάρχει στο μπρόκολο, αλλά μόνο περίπου το 5% του ασβεστίου στο σπανάκι.

IMG_4170

From the unlimited power that spinach provided to Popeye, to its use as an ingredient in dishes from all around the world, spinach is not only the symbol of strength for human nutrition, but also an inspirational ingredient for everyday cooking.

In general

Spinach is an edible flowering plant in the family Amaranthaceae, belonging to the species Spinacia oleracea. Spinach is native to central and western Asia and is a worldwide favorite vegetable as its leaves are eaten in various ways, raw or cooked.

History

Spinach is thought to have originated in ancient Persia, thereafter it was introduced in India, and subsequently to ancient China via Nepal, where it was known as “Persian vegetable”. During the 9th century, the Saracens introduced spinach to Sicily. Spinach became a popular vegetable in the Arab Mediterranean and therefore arrived first in Spain in the 12th century, where it was called “the chieftain of leafy greens”. In the 13th and 14th century, spinach was introduced in Germany, England and France, probably via Spain. In these countries, spinach became popular as it appeared in early spring, when other vegetables were scarce and when Lenten dietary restrictions discouraged consumption of other foods. Spinach was the favorite vegetable of Catherine de’ Medici. Therefore, dishes served on a bed of spinach are known as “Florentine”, reflecting Catherine’s birth in Florence. Moreover, during World War I, wine fortified with spinach juice was given to French soldiers weakened by hemorrhage.

IMG_4179

Health effects

In a typical serving of 100 g. raw spinach provides only 23 kcal, 3,6 g. of carbohydrates, 2,9 g. of protein and 2,2 g. of dietary fiber. Its content in fat is negligible. Its nutritional value is high, especially when fresh, frozen, steamed, or quickly boiled. Spinach is a rich source of several vitamins, such as vitamin A, vitamin C and vitamin K, and a good source of vitamins of the B complex such as riboflavin (B2), pyridoxine (B6) and folate (B9). Concerning trace elements, spinach is rich in   magnesium, manganese, iron, calcium and potassium.

The United States Department of Agriculture (USDA) states that a 100 g. serving of cooked spinach contains 3.57 mg of iron, classifying it among other green, leafy vegetables containing appreciable amount of iron (non-heme iron). Although its content in iron is higher compared with many animal sources such as meat (heme iron), its high content of oxalate, which can bind to the iron and form ferrous oxalate, renders much of the iron in spinach unusable by the body. This high content of oxalate, decreases also the absorption of calcium found in spinach, classifying the calcium in spinach among the least bioavailable of food calcium sources. By way of comparison, the human body can absorb about half of the calcium present in broccoli, yet only around 5% of the calcium in spinach.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s