Η ΜΕΛΙΤΖΑΝΑ ΓΙΑ ΑΡΧΑΡΙΟΥΣ / EGGPLANT FOR BEGINNERS

Η μελιτζάνα είναι ένα από τα λαχανικά που σηματοδοτούν την έλευση του καλοκαιριού και αποτελεί ένα από τα βασικά συστατικά της μεσογειακής διατροφής. Αυτό άλλωστε φαίνεται και από όλα τα καλοκαιρινά πιάτα της Μεσογείου και της Ελλάδας στα οποία η μελιτζάνα είναι το κύριο συστατικό: μουσακάς, παπουτσάκια, Ιμάμ Μπαϊλντί.  Η μελιτζάνα είναι επίσης ιδιαίτερα πολυμορφική αφού μαγειρεύεται με ποικίλους τρόπους, όπως τηγανιτή, ψητή, βραστή, σε σαλάτες αλλά και μελιτζάνα τουρσί.

IMG_5451

Ιστορία

Αν και η πρώτη γραπτή αναφορά για τη μελιτζάνα τοποθετεί την καλλιέργεια του λαχανικού στον 5ο π.Χ. στην Κίνα, η μελιτζάνα καλλιεργούνταν στην αρχαιότητα σε πολλές άλλες περιοχές της Κεντρικής Ασίας και στην Ινδία. Κατά τον μεσαίωνα, η μελιτζάνα εισήχθηκε στην  Ευρώπη μέσω του Βυζαντίου από τους Άραβες, ενώ στην Ελλάδα έφτασε το 12-13ο  αιώνα και από τότε αποτελεί ένα από τα βασικά συστατικά της Μεσογειακής διατροφής.

IMG_5454

Επιδράσεις στην υγεία

Διατροφικά, η μελιτζάνα είναι χαμηλή σε λίπος, πρωτεΐνες και υδατάνθρακες. Περιέχει επίσης σχετικά χαμηλές ποσότητες των πιο σημαντικών βιταμινών και μετάλλων. Συγκεκριμένα, η μελιτζάνα περιέχει σε ποσοστά από 2-6% κύριες βιταμίνες του συμπλέγματος Β (όπως η Β1 – θειαμίνη, Β2 – ριβοφλαβίνη, Β3 – νιασίνη, Β5 – παντοθενικό οξύ, Β6 – πυριδοξίνη, Β9 – φολικό οξύ) οι οποίες συμμετέχουν σε έναν υγιή μεταβολισμό του ανθρώπινου οργανισμού, και τις βιταμίνες C, E και K, απαραίτητες για την αντιοξειδωτική άμυνα, τη σύνθεση κολλαγόνου, την καλή υγεία του νευρικού συστήματος και των οφθαλμών. Από τα ιχνοστοιχεία που περιέχει η μελιτζάνα (σίδηρος, ασβέστιο, μαγνήσιο, μαγγάνιο, φώσφορος, κάλιο και ψευδάργυρος), το μαγγάνιο, το οποίο είναι απαραίτητο για την υγιή ανάπτυξη, τον μεταβολισμό και ένα αποτελεσματικό ανοσοποιητικό σύστημα, βρίσκεται σε μεγαλύτερη ποσότητα.

Σε μια μελέτη του 1998 στο Ινστιτούτο Βιολογίας του Σάο Πάολο State University, Βραζιλία, βρέθηκε ότι ο χυμός μελιτζάνας μπορεί να μειώσει σημαντικά το βάρος, τα επίπεδα χοληστερόλης στο πλάσμα, και το περιεχόμενο της χοληστερόλης σε κουνέλια με υπερχοληστερολαιμία. Πιθανότατα, το χλωρογενικό οξύ το οποίο ανευρίσκεται στη μελιτζάνα και είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό, είναι υπεύθυνο για τη μείωση των επιπέδων της LDL χοληστερόλης.

Η μελιτζάνα, και ιδιαίτερα η φλούδα της, είναι ιδιαίτερα πλούσια σε χρωστικές όπως οι ανθοκυανίνες (όπως οι πολυφαινόλες και τα φλαβονοειδή), οι οποίες είναι ισχυρότατοι αντιφλεγμονώδεις και αντιοξειδωτικοί παράγοντες, που φαίνεται να προστατεύουν από καρδιαγγειακές παθήσεις και από κάποια είδη καρκίνου. Ο αντικαρκινικός ρόλος των χρωστικών αυτών φαίνεται να εντοπίζεται στο γεγονός ότι μειώνουν την παραγωγή των οξειδωτικών ριζών που εμπλέκονται στην ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων αλλά και στην αναστολή της ανάπτυξης καινούριων αιμοφόρων αγγείων που βοηθούν στη μετανάστευση των καρκινικών κυττάρων.

IMG_5459

Eggplant is one of the vegetables that marks the advent of summer and is one of the main ingredients of the Mediterranean diet. This is also apparent from all the summer dishes of the Mediterranean and Greek cuisine, in which eggplant is the main ingredient: mousaka, eggplants stuffed with minced meat and bechamel sauce, Imam Bayildi. Eggplant is also highly versatile since it is cooked in a variety of ways, such as fried, roasted, boiled, in salads and pickled eggplant.

History

Although the first written reference for eggplant sets the cultivation of vegetables in the 5th century BC in China, eggplant was cultivated in in many other areas of Central Asia and India during ancient times. In the Middle Ages, eggplant was introduced to Europe via Byzantium by the Arabs. In Greece it was introduced in the 12th-13th century and has since been one of the main ingredients of the Mediterranean diet.

IMG_5463

Health effects

Nutritionally, eggplant is low in fat, protein and carbohydrates. It also contains relatively low amounts of the most important vitamins and minerals. In particular, eggplant contains 2-6% of the main vitamins of the B complex (such as B1 – thiamin, B2 – riboflavin, B3 – niacin, B5 – pantothenic acid, B6 – pyridoxin, B9 – folate) involved in a healthy metabolism of the human body, and vitamins C, E and K, essential for antioxidant defense, collagen synthesis, a healthy nervous system and healthy sight. From the trace elements contained in eggplant (iron, calcium, magnesium, manganese, phosphorus, potassium and zinc), manganese, which is essential for healthy growth, metabolism and an effective immune system, is in greater quantity.

A 1998 study at the Institute of Biology of São Paulo State University, Brazil, found eggplant juice to significantly reduce weight, plasma cholesterol levels, and aortic cholesterol content in hypercholesterolemic rabbits. Probably chlorogenic acid found in eggplant, as a powerful antioxidant, is responsible for lowering levels of LDL cholesterol.

Eggplant, especially its peel, is particularly rich in anthocyanins (such as polyphenols and flavonoids), which are powerful anti-inflammatory and antioxidant agents that seem to protect against cardiovascular disease and some types of cancer. The anticancer role of these chemicals in mainly involved in the fact that they decrease the production of reactive oxygen species involved in the proliferation of cancer cells but also inhibit the growth of new blood vessels that help in their migration.

IMG_5462

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s